Bli mer disciplinerad med de 3 tidsperspektiven!

I det här inlägget tänkte jag dela med mig av mina tankar gällande något som varit avgörande i mitt liv och har förändrat mig totalt som person.

Det jag tänkte prata om är korttidstänkande och långtidstänkande, och varför dessa två ord påverkar dig som vill nå framgång i livet otroligt mycket!

Läs vidare så ska jag visa hur du enklare kan nå dina mål genom att börjar göra det rätta som tar dig närmare dem!

Korttidstänkande vs. långtidstänkande

En grundregel som är bra att komma ihåg är att det mesta som är bra för stunden ofta påverkar dig negativt i det långa loppet.

Samma sak gäller tvärtom, de saker som kanske inte alltid är så trevliga för stunden, ger dig bäst resultat i längden. Självklart går det inte att generalisera allting på det här sättet, men tänk dig det här som en grundregel.

Låt mig ge ett exempel:

Du är överviktig och har som mål att minska i vikt. Efter jobbet går du förbi ICA för att handla middag. På väg till kassan får du syn på en godispåse och blir direkt sugen. Du tänker ”vad gott det skulle vara med lite godis” och köper den, sedan går du hem och mumsar i dig.

Hade du däremot gjort tvärtom i den stunden och inte köpt och ätit godiset, då hade du gått miste om de söta små sockerbomberna som hade varit så goda. Däremot skulle gynna dig i längden hälsomässigt.

Ser du skillnaden?

Varför gör vi det vi gör?

Vår kära vän disciplin har en stor roll i detta. Vi människor vill alltid ha en bit av kakan och äta den med.

Vi vill gå ner i vikt och samtidigt äta en massa godis eller andra sötsaker. Vi vill ha en massa pengar och ändå spendera, vi vill börja träna men tycker det är så skönt att ligga i soffan framför TVn.

Så fungerar vi, helt enkelt. Vi gör alltid saker som är bra för oss i STUNDEN, men fullständigt skiter i hur det påverkar oss i LÄNGDEN. Problemet ligger i att vi alltid vill göra det bekvämt för oss.

Hur kan jag tänka för att ta bättre beslut då?

För några år sedan stötte jag på en teknik, eller ett tankesätt, som har hjälpt mig stå emot en hel del av dessa frestelser. Jag fick höra det först av Eben Pagan när han pratade om hur man skulle tänka innan man stoppade i sig något att äta.

Det var mest menat mot hälsan och hur man bör tänka när man ska äta mat, men jag såg att det här kunde användas till varje beslut man tog här i livet.

Och så till de tre tidsperspektiven…

Här är de tre olika tidsperspektiven:

  1. Nuet – Just nu i denna stund
  2. De närmaste timmarna – Ca 3-4 timmar (ibland för vissa beslut upp till några dagar)
  3. Efter ”ett par timmar” till resten av ditt liv

För att förklara det här tar vi köra godisexemplet igen…

Vi säger att du kommer hem, sätter dig framför TVn och äter upp din godispåse. Hur påverkar den dig nu då?

I nuet… kommer godiset att smaka otroligt bra i munnen. Du får en bra känsla i hela kroppen av att godiset smälter mot dina smaklökar och du är just nu på topp! Därför får godiset betyg 10 i ”nuet”.

De närmaste timmarna… kommer godiset ganska direkt efter du åt det ha spikat upp ditt blodsocker och därmed sjunkit nästan lika snabbt, vilket innebär att du kommer bli trött, seg och ha låg energinivå. Du kommer kunna fokusera mindre och inte orka med lika mycket som annars. I ”de närmaste timmarna” tidsperspektivet får godiset betyg ca 2-4 max.

Efter ”ett par timmar” till resten av ditt liv… kommer det här godiset kanske ha gjort dig överviktig och kanske påverkat ditt immunsystem samt kroppens andra återhämtningsfunktioner. Allting du stoppar i dig lagras i dina celler och påverkar dig för resten av ditt liv. I det här tidsperspektivet hamnar betyget för godiset också någonstans mellan 2-4.

Förstår du vad jag menar nu? Jag påstår absolut inte att du skulle bli överviktig av en godispåse, men skulle du äta mycket i längden skulle du säkert få några extrakilon.

Hade du ätit en nyttig måltid istället skulle du kanske inte betygsatt det en 10:a i nuet för det kanske inte smakar lika bra som godis, men det hade gett dig en bra energinivå och du hade kunnat fokusera bättre. I längden hade det påverkat dig positivt och hållit stark och frisk. Därför hade det definitivt fått kanske 8-10 på i längden på de i de två sista tidsperspektiven.

Slutsats

Om du ser något värde i det här är du lyckligt lottad. Börjar du använda det här tekniken och betygsätter ”nuet, snart och framtiden” på det här sättet kan jag garantera dig att du kommer nå alla dina mål här i livet.

Det spelar egentligen ingen roll vilket beslut du ska ta. Varje gång du står inför att göra ett val lägger du bara upp konsekvenserna i de tre tidsperspektiven, det tillåter dig att ”zooma ut” och ge dig en möjlighet att se saker från en ny vinkel.

Det är värt att springa den sista milen, att hålla ut den sista timmen eller att stå emot den starkaste frestelsen. Det är oftast värt att inte få allting bra NU, NU och NU för att istället få det perfekt och bäst SEN eller SNART!

4 Kommentarer

  1. Härligt inlägg!

    Svara
  2. Tack!

    Svara
  3. Enastående inlägg.. Tar med mig det i tankarna inatt och värderar det högt :)

    Svara
    • Hoppas det kommer till nytta :-)

      Svara

Skicka kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *